Instagram

Ce inseamna Social Media Influencer?

Probabil ca ai auzit pana acum termenul “Social Media Influencer” sau doar Influencer pe scurt.

Fie ca se prezenta la stiri, emisiuni de divertisment sau cand incerci sa obtii doza zilnica de informatii, la radio sau cel mai frecvent, in mediul online, termenul de Influencer ajunge din ce in ce mai frecvent in atentia noastra.

Uneori, am auzit despre binele pe care il fac dar, de asemenea, auzim despre partea urata si deranjanta a acestei practici. Deci, hai sa vorbim fara perdele despre acest subiect care devine din ce in ce mai fierbinte.

Ce inseamna Social Media Influencer?

De cele mai multe ori, Social Media Influencerii pe care ii vedem in ziua de azi sunt de obicei tineri care au o nisa de activitate in zona Online si care formeaza comunitati prin continutul pe care il posteaza pe diversele platforme Social Media precum YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, LinkedIn, SnapChat, etc.

Cu asemenea varietate de continut si platforme, este greu sa incadrezi Social Media Influnecerii intr-o singura categorie si asta clar ar fi eronat. Fiecare Influencer este unic prin ceea ce face si in esenta, este definit ca fiind un creator de continut.

Gandind din perspectiva de Business, putem incepe prin a ne gandi la toata aceasta zona ca la un instrument de marketing. De ce? Pentru ca in majoritatea cazurilor, Social Media Influencing presupune sa realizezi mai multe materiale utile pentru tribul tau ca mai apoi sa le propui ceva spre vanzare. Destul de similar cu ceea ce presupune o campanie de marketing, nu-i asa?

Dar, daca ar fi sa definim Social Media Influencing ca instrumente de marketing, ar trebui sa avem in vedere faptul ca acestia ofera mai mult decat atat. Opinia mea este ca aceasta zona va reprezenta fara exagerare viitorul marketingului pentru ca metoda conventionala de comunicare in marketing incepe sa fie din ce in ce mai ineficienta.

Hai sa facem un exercitiu practic.

Gandeste-te la brand ambasadorii care iti vin acum in minte. Te-ai astepta ca un ambasador al mărcii sa fie cineva cu o expunere masiva , precum o vedetă de film sau o cantareata. Ei, uite ca lucrurile s-au schimbat si nu mai este cazul, dovada fiind cateva campanii pe care sunt sigur ca le-ai remarcat in Romania ca au inceput sa fie realizate in 2019 si sunt foarte convins ca vor continua si in 2020.

Social Media Influnecerii nu reprezinta o marca, dar ajuta marcile sa ajunga la o audienta si mai larga. Stii care este cea mai cool parte din asta? Practic oricine o poate face. Nu trebuie sa joci cea mai recenta productie demna de Oscar pentru a te face remarcat in aceasta zona.

Influencerii detin doua lucruri si aici este cheia succesului.

Influencer Instagram
Photo by seventyfourimages from Envato Elements

Aceste doua lucruri, atunci cand sunt utilizate in armonie perfecta, ar putea duce la un succes si o faima aparent nelimitata.

In primul rand, un Influencer trebuie sa aiba urmatorii online, de preferinta dintr-o nisa specifica. Clar modul cel mai util prin care se poate realiza acest lucru este prin postarile online realizate in mod consecvent si cadent, realizare de engagement (raspuns la commentarii si atragere de noi urmaritori prin tehnici specifice) si cautarea de noi idei de continut pe care urmaritorii lor vor sa-l vada. Singurul adevar dur este ca desi pare atat de simplu, prea putini sunt cei care reusesc pentru ca este nevoie de rabdare, timp si perseverenta pentru a deveni un Social Media Influencer de succes.

In al doilea rand, Influencerii au neveoie de autoritate pentru a putea influenta deciziile de cumparare. Trebuie sa existe o relatie speciala cu consumatorii de continut pe care ii atrage prin continut de calitate si trebuie sa plaseze cu atentie diverse produse pe care crede ca publicul sau le-ar cumpara si se incadreaza in nisa sa iar acest lucru este mult mai dificil decat pare.

Sunt destul de rasunatoare exemple de campanii esuate care au fost desfasurate cu Influneceri care desi aveau un numar mare de urmaritori, plasarea produselor a fost nepotrivita pentru aceasta audienta si deci, nu au rezultat vanzari. Ca sa exemplific si mai clar acest aspect, de exemplu, un Influencer din zona wellness care se concentreaza pe un stil de viata sanatos, va avea dificultati reale sa vanda articole pentru proiecte de bricolaj.

Dar ce se intampla daca Influencerii nu sunt abordati de o marca care se potriveste cu nisa lor? Acolo începe „problema”. Un Social Media Influencer daca nu are o comunitate clar definita si o audienta suficienta de mare care sa ii urmareasca activitatea, cel mai probabil nu va fi abordat de branduri. Daca sunt intrunite aceste conditii dar Influencerul isi pierde amprenta si nota personala de dragul brandurilor, audienta lor clar se va pierde pentru ca oameii simt aceste schimbari. Este un cerc imperfect in care echilibrul este cuvantul care defineste cel mai bine aceasta situatie.

La final de zi, un Influencer isi foloseste autoritatea, pozitia, cunostintele sau relatiile cu publicul sau pentru a influenta!

Exista diferite tipuri de Influenceri?

Instagram Influencer
Photo by seventyfourimages from Envato Elements

Pot spune cu siguranta ca exista tot atatia Social Media Influenceri pe cat exista hobby-uri, dar asta nici nu ar nici macar aproape pe cat sa cuprinda vastitatea acestui subiect.

Din cate am studiat, putem clasifica in trei parti activitatea unui Influencer: dupa nivelul de influenta, dupa numarul de urmaritori si dupa tipul de continut.

Sa incepem cu nivelul de influenta. Este destul de simplu – cu cat nivelul este mai mare, cu atat mai multi oameni vor cumpara un produs sau vor fi interesati de acesta. Aici incepe sa fie relevant numarul urmaritorilor activi pe care un Influnecer ii are in comnunitatea sa.

Daca ar fi sa facem o catalogare in functie de comunitatea de oameni pe care un Influencer a format-o, am identificat 3 categorii mari respectiv:

Mega Influencerii care au peste un milion de urmaritori. O multime de vedete se incadreaza in aceasta categorie cu o expunere masiva.

Nano Influencerii, la capatul opus al spectrului, sunt considerati experti intr-un domeniu extrem de specializat si de nisat. Asta inseamna ca au aproximativ 1 000 de urmaritori dar este de retinut aspectul referitor la specificitatea si caracterul rar al domeniului in care activeaza.

In cele din urma, gasim cea mai complexa categorie dintre toate, in functie de tipul de continut. Majoritatea Influencerilor folosesc in prezent o serie larga de platforme Social Media pentru a-si raspandi mesajul si continutul. Ii puteti gasi pe Instagram, YouTube, Facebook, blogurile lor, podcast-uri si multe altele. Avand atat de multe variante unde pot propaga mesajul lor, a devenit o provocare sa adapteze continutul pentru a fi cat mai usor de consumat de catre pubicul targetat pe respectivele platforme.

In total, poti considera aceste categorii de Influenceri ca o diagrama Venn.

Toate aceste lucruri se suprapun dar cel mai important este proportia de continut utill vs continut promotional. In Romania, proportia aceasta consider ca ar trebui sa se incadreze in 90% continut util pentru comunitatea ta si 10% continut comercial pentru a nu ajunge sa iti distrugi comunitatea cu prea mult continut comercial. Oamenii au tendinta sa fuga atunci cand simt ca incerci sa le vinzi mereu ceva.

diagrama-Venn

Concluzia este simpla. A fi Social Media Influencer a devenit o meserie in sine. De la vedete pana la elevii de liceu, exista loc pentru toata lumea. Daca te gandesti sa te implici in acest domeniu, inarmeaza-te cu rabdare, ambitie si calitati crerative dar mai presus de orice, fii tu pentru ca asta este ceea ce conteaza cel mai mult!

Nu juca un rol pentru ca nu o vei putea face pe termen lung si ar fi pacat sa te pierzi pe parcurs… 

Alex Penes

Sunt Alex Penes si cel mai probabil te va interesa ce am sa iti spun daca ai o afacere pe care vrei sa o promovezi pe Instagram 📈

Write A Comment